IMC Forum

Help Line : 09-9766455 FAX : 09-9766496


You are not connected. Please login or register

repair window yg rosak

Go down  Message [Page 1 of 1]

1 repair window yg rosak on 3/24/2009, 4:35 am

nottietouille

avatar
kalau tiba2 je skrin korang ada tulis :

> Windows could not start because the following file is missing or corrupt:

\WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM

> Windows NT could not start because the below file is missing or corrupt:

X:\WINNT\System32\Ntoskrnl.exe

> Windows NT could not start because the below file is missing or corrupt:

X:\WINNT\System32\HAL.dll

> NTLDR is Missing
Press any key to restart

> Invalid boot.ini
Press any key to restart

Repair pake CD Installer XP yg bootable
Caranya :
1. Boot CDROM jadikan firstboot
2. Masukkan CD Installer XP
3. Tekan R kalau muncul ini



4. Tekan 1 (atau angka yg menunjukkan installan XP kalau ada lebih dari 1 OS) dan masukkan password admin



5. tekan seperti di atas
> C: CD ..
> C: ATTRIB –H C:boot.ini
> C: ATTRIB –S C:boot.ini
> C: ATTRIB –R C:boot.ini
> C: del boot.ini
> C: BOOTCFG /Rebuild

6. Kemudian lakukan seperti gambar di bawah



7. Setelah selesai Rebuild ketik
C: CHKDSK /R /F kemudian
C: FIXBOOT

Muncul “Sure you want to write a new bootsector to the partition C: ?” tekan “Y”
C: EXIT

Tekan Enter

Mudah2an membantu dan berhasil

2 Re: repair window yg rosak on 3/24/2009, 12:37 pm

Crystal

avatar
Moderator
Moderator
Bagus2.. Truskan lagi usaha.. Perbanyakkan lagi tutorial berguna utk semua forumer.. Saya sokong nottietouille dari blakang.. Hhuhu..


_________________

Demi semua yang aKu jalani bersamaMu
Ku
ingin kaMu jadi milikKu
Ku
ingin kaMu disampingKu
kerana...

I U
______________________________________________________
Information is Shareable; Information Sharing is Caring; Caring is Loving

3 Re: repair window yg rosak on 3/24/2009, 7:11 pm

nottietouille

avatar
alah..
crys ag byk ilmu..
pe lagi, kongsi la

4 Re: repair window yg rosak on 3/25/2009, 12:36 am

Crystal

avatar
Moderator
Moderator
nottietouille wrote:alah..
crys ag byk ilmu..
pe lagi, kongsi la
No idea...


_________________

Demi semua yang aKu jalani bersamaMu
Ku
ingin kaMu jadi milikKu
Ku
ingin kaMu disampingKu
kerana...

I U
______________________________________________________
Information is Shareable; Information Sharing is Caring; Caring is Loving

5 Re: repair window yg rosak on 3/25/2009, 1:27 am

nottietouille

avatar
ceh, rendah di nmpak

6 Re: repair window yg rosak on 3/25/2009, 3:26 am

Crystal

avatar
Moderator
Moderator
nottietouille wrote:ceh, rendah di nmpak
Xpe, tggu idea dtg dlu.. Hehe


_________________

Demi semua yang aKu jalani bersamaMu
Ku
ingin kaMu jadi milikKu
Ku
ingin kaMu disampingKu
kerana...

I U
______________________________________________________
Information is Shareable; Information Sharing is Caring; Caring is Loving

7 Re: repair window yg rosak on 3/26/2009, 9:08 pm

budDak

avatar
nottietouille...

ada la laptop ni...xleh nk bukak...maksudnya kita nk bukak je dia akan restart automatik...

bila kita buat berkali2 pon akan jadi camtu gak...

aku ingatkan nk la format, kot2 window rosak...

bila aku masukkan cd window, cd tu xautoplay...dia jadi macam biasa...macam cd tu xda je kat dalam laptop tu...

camne tu?....

sharing is caring, caring is loving

Laughing

8 Re: repair window yg rosak on 3/26/2009, 11:16 pm

nottietouille

avatar
budDak wrote:nottietouille...

ada la laptop ni...xleh nk bukak...maksudnya kita nk bukak je dia akan restart automatik...

bila kita buat berkali2 pon akan jadi camtu gak...

aku ingatkan nk la format, kot2 window rosak...

bila aku masukkan cd window, cd tu xautoplay...dia jadi macam biasa...macam cd tu xda je kat dalam laptop tu...

camne tu?....

sharing is caring, caring is loving

Laughing


cd driver da rosak la kot

9 Re: repair window yg rosak on 3/27/2009, 12:43 pm

Crystal

avatar
Moderator
Moderator
Mouse rosak tuh.. tongue


_________________

Demi semua yang aKu jalani bersamaMu
Ku
ingin kaMu jadi milikKu
Ku
ingin kaMu disampingKu
kerana...

I U
______________________________________________________
Information is Shareable; Information Sharing is Caring; Caring is Loving

10 Re: repair window yg rosak on 3/28/2009, 8:52 pm

nottietouille

avatar
x pn try tgk speakr...
kot2 ada cicak kering kt dlm Sleep

11 Re: repair window yg rosak on 3/29/2009, 5:32 am

Crystal

avatar
Moderator
Moderator
Skru longgar tu.. Ptut pun x jadi. Ape la.. Gi btulkan dlu..


_________________

Demi semua yang aKu jalani bersamaMu
Ku
ingin kaMu jadi milikKu
Ku
ingin kaMu disampingKu
kerana...

I U
______________________________________________________
Information is Shareable; Information Sharing is Caring; Caring is Loving

12 Re: repair window yg rosak on 3/29/2009, 12:17 pm

nottietouille

avatar
loh patut pn...
ko x pasang bateri...
cane nk idup

13 Re: repair window yg rosak on 4/4/2009, 11:59 am

budDak

avatar
aku da jumpa dah jawapan tuk mslh aku aritu....korg sume salah...

yg rosaknya adlah hard disk...

aku terpaksa tukar hardisk....

tapi xpa ar..aku beli yg besar pya hardisk..huhuhhu...macam2 leh muat dalam tu.///```~~~

Sponsored content


Back to top  Message [Page 1 of 1]

Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum